Jaki system kompresji?
System kompresji to najbardziej skomplikowany, a zarazem najważniejszy element hulajnogi wyczynowej. W skrócie jest, to sposób połączenia kierownicy z widelcem. Wyróżniamy takie systemy jak SCS, HIC, IHC i ICS.
System SCS
System SCS opiera się głównie na zacisku trzy lub czterośrubowym. Jego zasada działania w skrócie to połączenie zacisku z widelcem, a następnie umiejscowienie kierownicy wewnątrz zacisku. Skręcenie systemu polega na dokręceniu śruby kompresyjnej wraz z podkładką w zacisku. Powoduje to ściśnięcie łożysk sterowych. To jedyny system kompresji, w którym można zastosować dowolny rodzaj kierownicy.
Etapy skręcenia SCS
- Delikatnie posmaruj miseczki sterowe w podeście (użyj klasycznego smaru litowego, bądź innego równie gęstego).
- W miseczki włóż łożyska sterowe (jedno od góry, drugie od dołu).
- Przełóż widelec przez headtube podestu.
- Od góry na widelec nałóż c-ring, a następnie cap sterów.
- Nałóż zacisk na widelec dolną (węższą) stroną.
- Włóż od góry do zacisku podkładkę wraz ze śrubą kompresyjną.
- Dokręć śrubę kompresyjną.
- Włóż kierownicę w górny otwór zacisku.
- Skręć śruby w zacisku, w kolejności 1-3-2-4.
Zalety
- najrzadziej luzujący się system
- każdą kierownicę jesteśmy w stanie zamontować pod system SCS
Wady
- najcięższy system
- najdroższy z systemów
System HIC
System HIC opiera się głównie na zacisku dwuśrubowym. Składa się on z długiej naciętej tulejki (shim HIC), podkładki kompresyjnej (washer) oraz śruby kompresyjnej. System kompatybilny tylko z kierownicami posiadającymi nacięcie oraz średnicę wewnętrzną 32mm.
Shim HIC - to długa rozcięta tulejka służąca do ściśnięcia systemu kompresji. Skorzystaj z naszego kalkulatora, aby obliczyć jaką długość shima będziesz potrzebował do swojego widelca.
Etapy skręcania HIC
- Delikatnie nasmaruj miseczki sterowe w podeście (użyj klasycznego smaru litowego, bądź innego równie gęstego).
- W miseczki włóż łożyska sterowe (jedno od góry, drugie od dołu).
- Przełóż widelec przez headtube podestu.
- Od góry na widelec nałóż c-ring, a następnie cap sterów.
- Na widelec nasuń shim.
- Przełóż śrubę kompresyjną przez washer i wkręć w widelec.
- Na całość załóż kierownicę z zaciskiem.
- Ustaw kierownicę prostopadle do koła i skręć zacisk.
Zalety
- najlżejszy system pod kierownice tytanowe
- duża dostępność części
Wady
- w zestawie z widelcem brakuje shim oraz washer
- nie można w nim zastosować kierownic aluminiowych
System IHC
System IHC opiera się głównie na zacisku dwuśrubowym. Jest to lżejsza wersja systemu HIC. Składa się on z długiej naciętej tulejki (shim HIC), podkładki kompresyjnej (washer) oraz śruby kompresyjnej. System kompatybilny tylko z kierownicami posiadającymi nacięcie oraz średnicę wewnętrzną 28mm.
Shim IHC - to długa rozcięta tulejka służąca do ściśnięcia systemu kompresji. Skorzystaj z naszego kalkulatora, aby obliczyć jaką długość shima będziesz potrzebował do swojego widelca.
Etapy skręcania IHC
- Delikatnie nasmaruj miseczki sterowe w podeście (użyj klasycznego smaru litowego, bądź innego równie gęstego).
- W miseczki włóż łożyska sterowe (jedno od góry, drugie od dołu).
- Przełóż widelec przez headtube podestu.
- Od góry na widelec nałóż c-ring (IHC), a następnie top cap sterów.
- Na widelec nasuń shim.
- Przełóż śrubę kompresyjną przez washer i wkręć w widelec.
- Na całość załóż kierownicę z zaciskiem.
- Ustaw kierownicę prostopadle do koła i skręć zacisk.
Zalety
- lżejsza wersja HIC
- możliwość zamontowania kierownic aluminiowych
- w zestawie z widelcem jest shim, c-ring, washer i śruba kompresyjna
Wady
- jako jedyny system ma dedykowany c-ring
- często luzujący się system
System ICS
System ICS opiera się głównie na zacisku dwuśrubowym. Jest to najlżejszy aktualnie stosowany system. Składa się on z gwiazdki kompresyjnej (wewnątrz kierownicy) i śruby kompresyjnej. System współpracuje wyłącznie z kierownicami posiadającymi nacięcie, gwiazdkę kompresyjną oraz średnicę wewnętrzną 28mm.
Etapy skręcania ICS
- Delikatnie nasmaruj miseczki sterowe w podeście (użyj klasycznego smaru litowego, bądź innego równie gęstego).
- W miseczki włóż łożyska sterowe (jedno od góry, drugie od dołu).
- Przełóż widelec przez headtube podestu.
- Od góry, na widelec nałóż c-ring, a następnie cap.
- Odkręć ośkę w widelcu i wyciągnij przednie koło.
- Na widelec nałóż kierownicę z założonym na nią zaciskiem.
- Od dołu do widelca włóż śrubę kompresyjną, gwintem skierowaną w stronę kierownicy.
- Długim kluczem imbusowym 6mm, skręć śrubę kompresyjną, aż poczujesz silny opór.
- Załóż przednie koło i ustaw kierownicę prostopadle do koła.
- Skręć zacisk.
Zalety
- najlżejszy system kompresji
- niewielka ilość części tworzy zestaw
Wady
- ze względu na budowę luzuje się częściej niż inne systemy kompresji
- każdorazowe ściąganie koła w celu dokręcenia systemu
Question Box
Adaptery SCS występują w dwóch rozmiarach 28mm i 32 mm. W zależności od tego jaką średnicę wewnętrzną ma Twoja kierownica, taki adapter będziesz musiał wybrać.
Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, który system jest najlepszy. W zależności od tego na czym najbardziej nam zależy, taki system powinniśmy wybrać. Poniżej znajdziesz najważniejsze - dobre i złe - strony każdego z systemów.
System ICS-10 - najlżejszy, ale najczęściej luzujący się system.
System HIC - posiada najlepszy stosunek wagi do wytrzymałości.
System SCS - najrzadziej luzujący się system, lecz najcięższy.
System IHC - lżejsza wersja systemu HIC, ale też mniej wytrzymała.