Najbliższa wysyłka paczek: dziś o 18:30
365 dni na zwrot!
Porady techniczne

Jaki system kompresji?

System kompresji to najbardziej skomplikowany, a zarazem najważniejszy element hulajnogi wyczynowej. W skrócie jest, to sposób połączenia kierownicy z widelcem. Wyróżniamy takie systemy jak SCS, HIC, IHC i ICS.

System SCS

System SCS opiera się głównie na zacisku trzy lub czterośrubowym. Jego zasada działania w skrócie to połączenie zacisku z widelcem, a następnie umiejscowienie kierownicy wewnątrz zacisku. Skręcenie systemu polega na dokręceniu śruby kompresyjnej wraz z podkładką w zacisku. Powoduje to ściśnięcie łożysk sterowych. To jedyny system kompresji, w którym można zastosować dowolny rodzaj kierownicy.

Etapy skręcenia SCS

  1. Delikatnie posmaruj miseczki sterowe w podeście (użyj klasycznego smaru litowego, bądź innego równie gęstego).
  2. W miseczki włóż łożyska sterowe (jedno od góry, drugie od dołu).
  3. Przełóż widelec przez headtube podestu.
  4. Od góry na widelec nałóż c-ring, a następnie cap sterów.
  5. Nałóż zacisk na widelec dolną (węższą) stroną.
  6. Włóż od góry do zacisku podkładkę wraz ze śrubą kompresyjną.
  7. Dokręć śrubę kompresyjną.
  8. Włóż kierownicę w górny otwór zacisku.
  9. Skręć śruby w zacisku, w kolejności 1-3-2-4.

Zalety

  • najrzadziej luzujący się system
  • każdą kierownicę jesteśmy w stanie zamontować pod system SCS

Wady

  • najcięższy system
  • najdroższy z systemów
System kompresji SCS

System HIC

System HIC opiera się głównie na zacisku dwuśrubowym. Składa się on z długiej naciętej tulejki (shim HIC), podkładki kompresyjnej (washer) oraz śruby kompresyjnej. System kompatybilny tylko z kierownicami posiadającymi nacięcie oraz średnicę wewnętrzną 32mm.

Shim HIC - to długa rozcięta tulejka służąca do ściśnięcia systemu kompresji. Skorzystaj z naszego kalkulatora, aby obliczyć jaką długość shima będziesz potrzebował do swojego widelca.

Etapy skręcania HIC

  1. Delikatnie nasmaruj miseczki sterowe w podeście (użyj klasycznego smaru litowego, bądź innego równie gęstego).
  2. W miseczki włóż łożyska sterowe (jedno od góry, drugie od dołu).
  3. Przełóż widelec przez headtube podestu.
  4. Od góry na widelec nałóż c-ring, a następnie cap sterów.
  5. Na widelec nasuń shim.
  6. Przełóż śrubę kompresyjną przez washer i wkręć w widelec.
  7. Na całość załóż kierownicę z zaciskiem.
  8. Ustaw kierownicę prostopadle do koła i skręć zacisk.

Zalety

  • najlżejszy system pod kierownice tytanowe
  • duża dostępność części

Wady

  • w zestawie z widelcem brakuje shim oraz washer
  • nie można w nim zastosować kierownic aluminiowych
System kompresji HIC

System IHC

System IHC opiera się głównie na zacisku dwuśrubowym. Jest to lżejsza wersja systemu HIC. Składa się on z długiej naciętej tulejki (shim HIC), podkładki kompresyjnej (washer) oraz śruby kompresyjnej. System kompatybilny tylko z kierownicami posiadającymi nacięcie oraz średnicę wewnętrzną 28mm.

Shim IHC - to długa rozcięta tulejka służąca do ściśnięcia systemu kompresji. Skorzystaj z naszego kalkulatora, aby obliczyć jaką długość shima będziesz potrzebował do swojego widelca.

Etapy skręcania IHC

  1. Delikatnie nasmaruj miseczki sterowe w podeście (użyj klasycznego smaru litowego, bądź innego równie gęstego).
  2. W miseczki włóż łożyska sterowe (jedno od góry, drugie od dołu).
  3. Przełóż widelec przez headtube podestu.
  4. Od góry na widelec nałóż c-ring (IHC), a następnie top cap sterów.
  5. Na widelec nasuń shim.
  6. Przełóż śrubę kompresyjną przez washer i wkręć w widelec.
  7. Na całość załóż kierownicę z zaciskiem.
  8. Ustaw kierownicę prostopadle do koła i skręć zacisk.

Zalety

  • lżejsza wersja HIC
  • możliwość zamontowania kierownic aluminiowych
  • w zestawie z widelcem jest shim, c-ring, washer i śruba kompresyjna

Wady

  • jako jedyny system ma dedykowany c-ring
  • często luzujący się system
System kompresji IHC

System ICS

System ICS opiera się głównie na zacisku dwuśrubowym. Jest to najlżejszy aktualnie stosowany system. Składa się on z gwiazdki kompresyjnej (wewnątrz kierownicy) i śruby kompresyjnej. System współpracuje wyłącznie z kierownicami posiadającymi nacięcie, gwiazdkę kompresyjną oraz średnicę wewnętrzną 28mm.

Etapy skręcania ICS

  1. Delikatnie nasmaruj miseczki sterowe w podeście (użyj klasycznego smaru litowego, bądź innego równie gęstego).
  2. W miseczki włóż łożyska sterowe (jedno od góry, drugie od dołu).
  3. Przełóż widelec przez headtube podestu.
  4. Od góry, na widelec nałóż c-ring, a następnie cap.
  5. Odkręć ośkę w widelcu i wyciągnij przednie koło.
  6. Na widelec nałóż kierownicę z założonym na nią zaciskiem.
  7. Od dołu do widelca włóż śrubę kompresyjną, gwintem skierowaną w stronę kierownicy.
  8. Długim kluczem imbusowym 6mm, skręć śrubę kompresyjną, aż poczujesz silny opór.
  9. Załóż przednie koło i ustaw kierownicę prostopadle do koła.
  10. Skręć zacisk.

Zalety

  • najlżejszy system kompresji
  • niewielka ilość części tworzy zestaw

Wady

  • ze względu na budowę luzuje się częściej niż inne systemy kompresji
  • każdorazowe ściąganie koła w celu dokręcenia systemu
System kompresji ICS

Question Box

Adaptery SCS występują w dwóch rozmiarach 28mm i 32 mm. W zależności od tego jaką średnicę wewnętrzną ma Twoja kierownica, taki adapter będziesz musiał wybrać.

Adapter SCS w Scootive

Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, który system jest najlepszy. W zależności od tego na czym najbardziej nam zależy, taki system powinniśmy wybrać. Poniżej znajdziesz najważniejsze - dobre i złe - strony każdego z systemów.

System ICS-10 - najlżejszy, ale najczęściej luzujący się system.

System HIC - posiada najlepszy stosunek wagi do wytrzymałości.

System SCS - najrzadziej luzujący się system, lecz najcięższy.

System IHC - lżejsza wersja systemu HIC, ale też mniej wytrzymała.